dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg tatt for meg problemstillingen: «Hvilken betydning har ansattes motivasjon og jobbautonomi for effektiv drift i en virksomhet med høye krav til standardisering»?
Problemstillingen er spesielt sett på hos Direktoratet for Forvaltning og Økonomistyring hvor en setter høye krav til standardisering og effektivitet. Ansattes arbeidsoppgaver er repeterende, og de må konstant forholde seg til frister. Det å jobbe på denne måten kan virke svært begrensende på ansattes mulighet til utvikling og frihet og motstridende for å få til en effektiv drift.
Som utgangspunkt for analysene har jeg valgt å benytte teoriene tofaktorteorien av Fredrick Herzberg, jobbkarakteristikamodellen av Hackman og Oldham, samt transformasjonsledelse av Burns og Bass.
For å kunne besvare problemstillingen har jeg intervjuet åtte ansatte i DFØ og spurt dem om spørsmål som omhandler deres opplevelse av arbeidshverdagen når det gjelder frihet, påvirkningsmuligheter, utvikling og motivasjon samt hva som er viktig for dem når det kommer til leders atferd knyttet til disse spørsmålene.
Gjennom intervjuene ble det klart at oppgaver som utføres nok ikke er for alle, men gjerne spesielt for mennesker som i utgangspunktet liker repetisjon og faste rutiner. Samtidig ble det også klart at det kan bli ensformig også for denne gruppen om en ikke støtter opp om aktiviteter som bidrar til variasjon og legger til rette for videreutvikling.
Med bakgrunn i intervjuer og analyser gjort ut fra det teoretiske perspektivet konkluderer jeg avslutningsvis med at motivasjon og jobbautonomi nærmest er avgjørende for å sikre god og effektiv drift. | |