Show simple item record

dc.contributor.authorHancock, Charlotte H. H.
dc.contributor.authorMidthassel, Unni Vere
dc.contributor.authorFandrem, Hildegunn
dc.date.accessioned2022-01-04T12:21:14Z
dc.date.available2022-01-04T12:21:14Z
dc.date.created2021-11-22T15:36:25Z
dc.date.issued2021-11
dc.identifier.citationHancock, C.H.H., Midthassel, U.V., Fandrem, H. (2021) Læreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Acta Didactica Nordenen_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835983
dc.description.abstractFormålet med studien var å undersøke hvilke erfaringer lærere hadde med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skole. Lærerne som deltok i denne studien, var fra to videregående skoler og hadde lang erfaring fra fler­kulturelle klasser. De deltok i fokusgruppeintervju for å diskutere sine erfaringer. Tema som ble tatt opp i intervjuene var relasjoner i klassen, akademisk og sosial læring, diskriminering og mobbing, akademiske ressurser og forventninger, tilpasning og støtte i læringsaktiviteter. Intervjudata ble transkribert, analysert og diskutert ved bruk av tematisk analyse. Funnene viste at lærerne mente at 1) lærer-elev relasjoner, 2) aksept for mangfold og elev-elev relasjoner, og 3) deltakelse i læringsaktiviteter var viktige aspekt for elevenes opplevelse av tilhørighet og engasjement. Funnene indikerer videre at det er vanskelig å etablere kryss-kulturelle vennskap. For å løse dette trenger lærere strategier for å utvikle kryss-kulturelle vennskap mellom elever. Videre implikasjoner av funnene tilsier at lærere har behov for å vite hvordan og når de skal intervenere i situasjoner hvor det oppstår ekskludering eller segregering. For å forebygge eksklu­dering og segregering er det nødvendig med mer kunnskap om hvordan fremme til­hørighet og engasjement blant elever i flerkulturelle klasser.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectflerkulturelle klasseren_US
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectpedagogikken_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titleLæreres erfaringer med å fremme tilhørighet og engasjement i flerkulturelle klasser i videregående skoleen_US
dc.title.alternativeUpper Secondary Teachers’ Experiences Promoting Belonging and Engagement in Culturally Diverse Classroomsen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder2021 Acta Didactica Nordenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.8381
dc.identifier.cristin1957391
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: IN-11964en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal