dc.contributor.author | Olsen, Linn Natalie | |
dc.date.accessioned | 2015-07-07T09:01:45Z | |
dc.date.available | 2015-07-07T09:01:45Z | |
dc.date.issued | 2015-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286632 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | nb_NO |
dc.description.abstract | I dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble testet ut i en engelsk studie. Teorigrunnlaget for prosjektet er styrende dokumenter, teorier om skriving i fag, lese- og skriveteorier, teorier om tekst og tekstanalyse og ikke minst læringsteorier. For å finne svar på mine spørsmål måtte jeg teste ut skriverammen på elever. Jeg ønsket ikke bare å se på tekstene til elevene for å se hvordan de benyttet seg av skriverammen, eller se på endring i karakterer etter de var blitt introdusert for skriverammen. Jeg ønsket å få innblikk i deres meninger om å jobbe med skriverammen, samtidig som jeg ville se hvordan de benyttet seg av skriverammen i tekstene. Dette resulterte i en case-studie av 4 fokuselever i en klasse (hele klassen var med på opplegget). Case-studien besto av observasjon, intervju og tekstanalyse, og gav et komplekst materiale. De fire elevene er blitt portrettert i analysedelen, videre er teksten blitt analysert for å se hvordan skrivrammen kommer til uttrykk. Tekstene ble fargekodet for å tydeliggjøre innvirkningen skriverammen har hatt når elevene har utformet sine tekster. Videre har jeg sett på hvordan elevene benytter seg av arbeidet de gjorde i forkant av skrivingen, når de har skrevet teksten. Analysen viser at alle elevene benytter seg av skriverammen, men det er ikke alle som liker den. I tillegg fremstår tekstene som like. Diskusjonen bærer da preg av hvordan vi kan støtte elever med skriving av tekstanalyse, uten at tekstene fremstår som like. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2015; | |
dc.rights | Navngivelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/ | * |
dc.subject | skriveramme | nb_NO |
dc.subject | stillasbygging | nb_NO |
dc.subject | norskundervisning | nb_NO |
dc.subject | tekstanalyse | nb_NO |
dc.subject | fagtekstskriving | nb_NO |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | literacy | nb_NO |
dc.title | Bruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfaget | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040 | nb_NO |