Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen, Linn Natalie
dc.date.accessioned2015-07-07T09:01:45Z
dc.date.available2015-07-07T09:01:45Z
dc.date.issued2015-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/286632
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg ønsket å finne ut av hvordan en kan støtte elevers skriving av tekstanalyser på ungdomstrinnet. Dette ønsket jeg å finne ut av ved å teste ut en skriveramme inspirert av en skriveramme som ble testet ut i en engelsk studie. Teorigrunnlaget for prosjektet er styrende dokumenter, teorier om skriving i fag, lese- og skriveteorier, teorier om tekst og tekstanalyse og ikke minst læringsteorier. For å finne svar på mine spørsmål måtte jeg teste ut skriverammen på elever. Jeg ønsket ikke bare å se på tekstene til elevene for å se hvordan de benyttet seg av skriverammen, eller se på endring i karakterer etter de var blitt introdusert for skriverammen. Jeg ønsket å få innblikk i deres meninger om å jobbe med skriverammen, samtidig som jeg ville se hvordan de benyttet seg av skriverammen i tekstene. Dette resulterte i en case-studie av 4 fokuselever i en klasse (hele klassen var med på opplegget). Case-studien besto av observasjon, intervju og tekstanalyse, og gav et komplekst materiale. De fire elevene er blitt portrettert i analysedelen, videre er teksten blitt analysert for å se hvordan skrivrammen kommer til uttrykk. Tekstene ble fargekodet for å tydeliggjøre innvirkningen skriverammen har hatt når elevene har utformet sine tekster. Videre har jeg sett på hvordan elevene benytter seg av arbeidet de gjorde i forkant av skrivingen, når de har skrevet teksten. Analysen viser at alle elevene benytter seg av skriverammen, men det er ikke alle som liker den. I tillegg fremstår tekstene som like. Diskusjonen bærer da preg av hvordan vi kan støtte elever med skriving av tekstanalyse, uten at tekstene fremstår som like.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2015;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectskriverammenb_NO
dc.subjectstillasbyggingnb_NO
dc.subjectnorskundervisningnb_NO
dc.subjecttekstanalysenb_NO
dc.subjectfagtekstskrivingnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracynb_NO
dc.titleBruk av skriveramme som støtte for ungdomsskoleelevers skriving av tekstanalyse i norskfagetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 3.0 Norge
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 3.0 Norge