Ungdom og stress om elever i videregående skole sin opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984387Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Elever i videregående skole kan oppleve stress i tilknytning til skolen. Denne studien undersøker elevers opplevelse av stress i hverdagen og lærerens betydning i dette. Problemstillingen har vært; Hvordan kan stress blant elever i videregående skolepåvirke fungering i skolehverdagen? Hvordan opplever/vurderer elevene lærerens betydning? Q-metodikk er anvendt til dette formålet og 17 deltakere sorterte 24 subjektive påstander. Q-faktoranalysen resulterte i to faktorer eller synspunkt: 1) de sosiale ungdommene og 2) de stressa ungdommene. De to faktorene om elevenes opplevelse av stress i hverdagen ble analysert og drøftet. Resultatene fra studien viste både sammenheng og mangfold mellom elevenes synspunkter. Resultatene fortalte at det var samsvar mellom de to faktorene på flere påstander. De opplever støtte hjemmefra og de opplever ikke stress knyttet til økonomi. De sosiale ungdommene har god kontakt med lærere, de trives på skolen og de har mange venner å være samen med. De stressa ungdommene blir overveldet av stress. De har ikke tid til å være sammen med venner på fritiden og de syns det er vanskelig å slappe av i helger.