Barnehagelærerens forebyggende rolle mot mobbing i utemiljøet i barnehagen
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagelærere kan jobbe for å forebygge mot mobbing i utemiljøet i barnehagen. Gjennom studiet har vi undret på dette da vi selv gjennom praksis på studiet har observert lite aktiv personal når det kommer til utemiljøet. For å undersøke tema om mobbing i barnehagen nærmere knyttet opp mot utemiljø og voksenrollen har vi brukt kvalitativ metode og intervju for å hente inn empiri for å belyse problemstillingen vår: Hvordan kan barnehagelærere jobbe med å forebygge mobbing i utemiljøet i barnehagen? I forhold til problemstillingen vår har vi i denne oppgaven valgt å se på ulike begreper og teori knyttet opp mot mobbing i barnehagen, og gjennom intervjuene fått en forståelse av hvordan barnehagelærere kan jobbe med å forebygge dette i utemiljøet. Videre har vi knyttet teori opp mot funnene fra intervjuene og drøftet og analysert disse. Det at barnehagelærere er en sentral rolle i arbeidet mot mobbing i barnehagens utemiljø er et av resultatene oppgaven vil bære preg av.