Hvordan kan en barnehagepedagog legge til rette for læring gjennom naturkunst?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2984800Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [366]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Oppgavens tema er læring gjennom naturkunst i barnhagen, og problemstillingen er: Hvordan kan en barnehagepedagog legge til rette for læring gjennom naturkunst?
Det er gjort datainnsamling for å finne svar på problemstillingen. Og dette ble gjort gjennom kvalitativt forskningsintervju. Empiriet består av to barnhagepedagoger med erfaring i å arbeide med naturkunst i barnhagen, og erfaring med tilrettelegging for læring gjennom naturkunst. Funn i empiriet viser at det er flere måter en barnhagelærer kan legge til rette for læring gjennom naturkunst. Det er både teorier, metoder og modeller en barnehagepedagog kan følge og/eller ta inspirasjon fra for å legge til rette for læring gjennom naturkunst. Flytsone modellen, Reggio Emilia filosofien og Malcolm Ross sin teori om impulser er eksempler på dette, og vil bli utdypet i empiriet og diskusjonsdelen. Og selv de gangene barnhagepedagogene gjerne ikke refererte til noen spesifikk teori, så kunne jeg se paralleler ved det de presenterte av erfaringer og teorien som presenteres i teoridelen.