Tilretteleggelse for barns estetiske uttrykk.
Abstract
Hensikten med denne oppgaven er å se nærmere på hvordan voksne i barnehagene kan legge til rette for å skape mer estetiske miljøer rundt musikk med barn i hverdagen. I denne oppgaven har jeg fokusert på og ønsket se nærmere på hva personalet i de ulike barnehagene legger i betydningen av estetikkens egenverdi. Ved å tilrettelegge vår egen væremåte og skape varierte miljøer i rommene som påvirker barn og voksne estetisk, kan dette være med på å skape en økende interesse for musikken. Ønsket se nærmere på hvordan barns sanser og følelser kan påvirkes ved å bruke ulike elementer i rom for å påvirke inntrykk og skape uttrykk ved fokus på musikalske samlinger. Videre ble det observert hvordan scenestykker innenfor samtidskunst rettet mot barn skaper estetiske rom og uttrykk, og hvordan denne type scene kan hjelpe barnehagelærere å øke inspirasjonen til videre arbeid i barnehagene for å fremme opplevelsen rundt de estetiske fagene.