“Jeg kan ikke synge”, og andre bemerkninger fra barnehagelærere: en studie om musikalitet og utøvelse av musikk i barnehage.
Abstract
Musikk er en viktig del av alle menneskers liv, gjennom hele livsløpet. Til tross for dette, kan mange ha et komplisert forhold til musikk og ens egen musikalitet. I denne bacheloroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i problemstillingen “hvordan beskriver barnehagelærere sin egen musikalitet, og hvordan utøver barnehagelærere musikk?”. For å belyse denne problemstillingen har jeg brukt kvalitativt intervju som metode, der jeg intervjuet tre barnehagelærere. Deretter har jeg funnet relevant teori som jeg drøfter opp mot funnene. Begrepene musikalitet, musickhood, og normativ og spesialisert musikalsk utvikling har vært sentrale gjennom hele oppgaven. Funnene mine peker på at barnehagelærerne vektlegger ferdigheter når de skal beskrive seg selv som musikalske eller ikke. Det å kunne synge “fint”, samt mestring av instrumenter, spesielt gitar, blir særlig vektlagt. Samtidig viser mine funn at til tross for hvilket syn barnehagelæreren har på sin egen musikalitet, utøver de musikk. Musikk blir brukt for glede, fellesskap og trygghet. Musikken har altså en sentral plass i barnehagen, og blir brukt i ulike situasjoner på ulike måter.