Et rom for forbedring: En studie om fenomenet holderommet
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1384]
Abstract
Masteravhandlingen tar utgangspunkt i et teoretisk fenomen, holderommet, som presenteres i Teori U. I studien fokuseres det på holderommet i fellesskap, og holderommet er en sosial plass for endringer kan oppstå. I holderommet er den en åpen samtale, hvor deltakerne er nysgjerrige, engasjert, lyttende og tilstede i situasjonen og samtalen. Ved å gå inn i holderommet kan en dele av sine innerste tanker, få frem nye perspektiver, og deltakerne opplever trygghet og tillit til situasjonen og meddeltakere.
Formålet med masteravhandlingen er å få en dypere forståelse, mening og innsikt om holderommet, samt å aktualisere fenomenet i en praktisk kontekst. I studien undersøkes problemsstillingen ” Hvordan er holderommet relevant for ledelse i de situasjoner som omhandler endringsarbeid, på en avdeling i eldreomsorgen i Rogaland?” Konteksten studien ble gjennomført i var eldreomsorgen. Det er tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen. Disse tar for seg hva holderommet er og hvordan det kjennetegnes, hvordan intervjuobjektene jobber med endringer, og tilslutt hvordan holderommet er relevant for samarbeid og ledelse. For å besvare på problemsstilling og forskningsspørsmål, ble det benyttet en kvalitativ tilnærming med syv semistrukturerte dybdeintervjuer.
Studien har avdekket at holderommet er en viktig sosial plass for endringsarbeid, fordi informantene kunne samtale om et problem og sammen komme frem til en løsning, gjennom dialog, trygghet og samarbeid. Studien kom frem til at holderommet var relevant for ledelse fordi holderommet var en interaktiv prosess hvor intervjuobjektene og kollegaer kom frem til felles mål og løsning på et problem. Men det viste seg også at ledelse var relevant for holderommet, da informantene tok initiativ til å holde rommet, gjennom å dele en bekymring, legge opp til diskusjon, og ha oversikt over situasjonen. Videre viser resultatene at organisasjonskulturen legger noen føringer for holderommet, og på arbeidsplassen fremmet kulturen holderommet tilstedeværelse. De formelle rammene kan være en begrensning for holderommet, spesielt døgndrift sees på som utfordrende.
Masteravhandlingen antyder også at fenomenet holderom er viktig for helsepersonell, fordi de er nødt til å møte og lede arbeidshverdagen, se muligheter, og være svært tilpasningsdyktige til det som plutselig kan oppstå.
Description
Master's thesis in Change management