dc.contributor.author | Alstveit, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T07:24:20Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T07:24:20Z | |
dc.date.issued | 2015-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299214 | |
dc.description | Master's thesis in Sports and physical education | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: for studiet er økningen i inaktivitet og bekymringen av barn og unges synkende aktivitetsnivå. Skolebaserte intervensjoner har påvist positiv effekt i å øke den fysiske aktiviteten hos barn og unge. Implementeringen er en viktig faktor for intervensjonsresultatet.
Hensikten: var å studere hvordan lærerne ved fem intervensjonsskoler opplevde implementeringen av prosjektet «Aktiv skole» etter to måneders gjennomføring.
Metoden: Det ble gjort et kvalitativ studie ved bruk av individuelle intervju og gruppeintervju av lærere, rektorer og primærkontakter.
Funn: viste at de fleste lærerne opplevde at implementeringen av intervensjonen «Aktiv skole» gikk greit. Lærerne ved to av skolene mente at det var mangelfull informasjon og opplæring i starten. Lærerne ved de tre andre skolene var uenig. Utfordringer som oppsto ved de fem intervensjonsskolene var registrering og dokumentering. Tidspress og konkurrerende gjøremål var også utfordringer. Fasilitatorer som oppsto var å ha fysisk fagaktivitet timeplanfestet. Støtte fra ledelsen, primærkontakten og de ansvarlige for prosjektet var også en fasilitator. De fleste lærerne fortalte at de sannsynlig kom til å bruke delelementer av prosjektet etter prosjektets offisielle slutt. Likevel fortalte de at de ikke kom til å gjennomføre det like systematisk, og i like stort omfang som de gjorde.
Konklusjon: Tid, kunnskap, motivasjon, kompetanse, støtte og samarbeid er elementer som burde vært tilstede ved «Aktiv skole» prosjektet. Mange av disse elementene har vist seg å være tilstede, men ved noen situasjoner er det også mangelfullt | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2015; | |
dc.subject | fysisk aktivitet | nb_NO |
dc.subject | implementering | nb_NO |
dc.subject | skolebasert intervensjon | nb_NO |
dc.subject | aktiv skole | nb_NO |
dc.subject | idrett | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Implementering av prosjektet "aktiv skole" | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |