Show simple item record

dc.contributor.authorAven, Lene
dc.date.accessioned2015-09-10T07:26:35Z
dc.date.available2015-09-10T07:26:35Z
dc.date.issued2015-06-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299216
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for studien var svake stavere, med følgende problemstilling: «Hvilke staveferdigheter og stavefeil kommer til uttrykk blant de 5 % svakeste staverne på 2.trinn, og hvilke tiltak bør vektlegges for denne elevgruppen?» Studiens hensikt var å vinne kunnskap om de 5 % svakeste 2.trinns staverne. Først ble elevenes mestring av ulike staveferdigheter og hvilke stavefeil de gjorde undersøkt. Analysene tok utgangspunkt i den kognitive psykologiens forståelse av barns staveutvikling (stadiemodell) og staveprosess (dual-route modell). Resultatene dannet utgangspunkt for pedagogiske stavetiltak for denne elevgruppen. Elevene i studien var etnisk norske, og ble delt i «De 5 % svakeste staverne» (17 elever) og «De 95 % andre staverne» (351 elever). Datamaterialet ble innhentet kvantitativt, men kvalitative vurderinger av noen av staveferdighetene og stavefeilene var nødvendig. Stavemåtene ble kategorisert og analysert gjennom et mestringsorientert kartleggingsverktøy. Det innebar hovedsakelig å undersøke hvordan elevene mestret staveferdighetskategorier, uavhengig av om hele ordet ble stavet riktig eller ikke. Staveferdighetskategoriene mange av «De 5 % svakeste staverne» ikke mestret, og hyppige feiltyper ble sammenlignet med «De 95 % andre staverne». Hovedfunn viste at «De 5 % svakeste staverne» mestret fonologiske staveferdighetskategorier betydelig bedre enn ortografiske staveferdighetskategorier. Enkelte fonologiske staveferdighetskategorier var mangelfulle. Totalt sett var de fleste stavemåtene fonologisk akseptable eller nært fonologisk akseptable. «De 95 % andre staverne» viste jevnt bedre mestring av de fonologiske -, og de ortografiske staveferdighetskategoriene. Tiltak for «De 5 % svakeste staverne» ble hovedsakelig rettet mot utvikling av ortografiske staveferdigheter gjennom eksplisitt stavetrening, samt hovedvekt på meningsfull, autentisk og kommuniserende lesing og skriving.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectstaveferdigheternb_NO
dc.subjectstaveutviklingnb_NO
dc.subjectstavevanskernb_NO
dc.subjectkartleggingnb_NO
dc.subjecttiltaknb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleSvake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Show simple item record