Trener og utøver relasjonen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299287Utgivelsesdato
2015-06-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1129]
Sammendrag
Hovedhensikten med denne studien var å beskrive relasjonen mellom trener og utøver i lagidrett og individuell idrett og i hvilken grad ferdighets,- og aldersnivå hadde påvirkning på relasjonen. Videre skulle denne studien undersøke om alder, bosted, erfaring, utdanning og kompetanse hos treneren hadde noen innvirkning på relasjonen mellom trener og utøver, og i hvilken grad det kunne påvirke treneren sine tankemåte og treneratferd. Til slutt ville denne studien finne svar på om trenere i individuell idrett og lagidrett legger til rette for et autonomistøttende treningsklima, og om de støtter opp om utøvernes opplevelse av autonomi. Ti trenere, fem fra lagidrett og fem fra individuell idrett ble intervjuet ved bruk av CART-Q questionnaire.
Resultatene viser at individuelle trenere hadde flere fordeler når det kom til å skape gode relasjoner med sine utøvere. Blant annet hadde individuelle trenere lettere for å skape nære forhold til sine utøvere der de stolte på hverandre. Funnene avslørte videre at individuelle trenere lettere fikk god og nok kommunikasjon med sine utøvere. Grunnen til at individuelle trenere så ut til å skape en bedre relasjon var; a) mindre gruppestørrelse, b) mer tid til oppfølgning av utøvere og c) kommer tettere på. Nivåforskjeller ser ut til å påvirke hvor gode relasjoner trenere har med sine utøvere. Treneratferden i form av mottakelighet og vennlighet så blant annet ut til å variere ut fra nivå. Funn på autonomi, viser at individuelle trenere og lagtrenere involverte sine utøvere i like stor grad i målsettingsarbeidet, og jobbet like mye med å selvstendiggjøre sine utøvere i trening,- og konkurransesituasjoner. Individuelle trenere involverte utøverne mer i treningsplanleggingen.
Beskrivelse
Master's thesis in Sports and physical education