dc.contributor.author | Svendsen, Kirsten Marie | |
dc.date.accessioned | 2015-09-10T12:58:13Z | |
dc.date.available | 2015-09-10T12:58:13Z | |
dc.date.issued | 2015-06-15 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/299374 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Formål og problemstilling:
Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan barnehager tilrettelegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter for minoritetsbarn. Jeg vil søke etter hvordan pedagogene tenker omkring dette fenomenet, og hvordan de organiserer, planlegger og gjennomfører språkrelaterte aktiviteter i barnehagene.
Prosjektets hovedproblemstilling er som følger:
”Hvordan blir norsk vokabulartilegnelse for minoritetsspråklige barn vektlagt på en 3-6 års avdeling?”
Til å svare på problemstillingen har jeg utarbeidet to utdypende spørsmål som skal belyse problemstillingen fra forskjellige perspektiv. Disse er som følger:
1. ”Hvilken betydning har rammebetingelsene for gjennomføring av språkrelaterte aktiviteter?”
2. ”Hvordan kan en vite at barnet forstår begrepene i språket?”
Metode:
I denne studien er det brukt en kvalitativ fenomenologisk metode, med intervju og observasjon, for å finne ut hvordan styrer og pedagogisk leder i tre barnehager tenker og tilrettelegger omkring minoritetsspråkliges norskopplæring og språkforståelse.
Resultater:
Det kom frem av undersøkelsen at barnehager som har et sterkt fokus på språk, også har en bevissthet rundt sitt pedagogiske grunnsyn som er styrende for hvordan de planlegger, og hva de vektlegger i språkarbeidet i barnehagen. Resultatene viser en sammenheng mellom personalets kompetanse, og deres bruk av kartlegging for å sikre seg bevissthet om barns språkforståelse. Resultatene viser også en sammenheng mellom rammebetingelser, i form av personaltetthet, og gjennomføring av språkrelaterte aktiviteter. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave; | |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | barnehage | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | minoritetsspråklige barn | nb_NO |
dc.subject | barns språkforståelse | nb_NO |
dc.subject | rammebetingelser | nb_NO |
dc.subject | fenomenologisk metode | nb_NO |
dc.title | Barnehagen som ordlæringsarena for minoritetsspråklige barn. | nb_NO |
dc.title.alternative | Kindergarten as environment for developing Norwegian vocabulary in minority children. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 | nb_NO |