Ungdoms erfaringer med poliklinisk behandling i psykisk helsevern: En kvalitativ studie med fokus på oppmøte og behandlingsfrafall
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/300044Utgivelsesdato
2015-05-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forekomsten av psykiske lidelser er høy blant ungdom, samtidig vegrer ungdom seg ofte for å ta imot hjelp. Mange møter ikke opp eller dropper ut fra behandling. Formålet med denne studien var å bidra med kunnskap om hva som fasiliterer oppmøte og kan forebygge behandlingsfrafall for ungdom i poliklinisk behandling i psykisk helsevern. Studien undersøkte ungdoms erfaringer med hva som var nyttig i et behandlingstilbud, hva som skapte motivasjon til å fortsette, og om e-helse kunne benyttes som et hjelpemiddel i denne sammenheng. Det ble benyttet en kvalitativ metode med eksplorerende design, og gjennomført semistrukturerte intervju med 14 ungdommer over 16 år som hadde erfaring fra poliklinisk behandling. Det ble benyttet en temasentrert analysemetode med meningsfortetting. Funnene viste at utrygghet, tidligere negative erfaringer og stigmatisering gjorde oppstarten vanskelig. Ungdommene trengte tid for å bli kjent og knytte en tillitsfull relasjon med behandler. For ungdommene var det viktig å bli tatt på alvor og kunne påvirke behandlingsavgjørelser. De ønsket tett oppfølgning og støtte både fra behandler og foreldre, men ønsket ikke at foreldre skulle involveres i behandlingen uten at de hadde kontrollen selv. Ungdommene savnet informasjon fra poliklinikken og en direkte, fortrolig kommunikasjonskanal med behandler mellom terapitimene. Ufrivillig behandlerbytte, eller at ungdommene ikke fikk mulighet til å påvirke valg av behandler, gikk ut over oppmøtet. Funnene i studien ble knyttet til ungdommens behov for tillit og selvstendighet. Pasientdeltakelse i behandlingsbeslutninger reduserte behandlings-frafallet. Basert på resultatene i denne studien anbefales systematisk bruk av samvalg og økt bruk av e-helse som hjelpemiddel poliklinisk behandling.
Beskrivelse
Master's thesis in Health and social sciences