Show simple item record

dc.contributor.authorFandrem, Hildegunn
dc.contributor.authorSkeie, Geir
dc.date.accessioned2022-07-08T13:58:19Z
dc.date.available2022-07-08T13:58:19Z
dc.date.created2022-06-05T10:50:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFandrem, H. & Skeie, G. (2022). Inkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser? I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 220-246).en_US
dc.identifier.isbn9788245040180
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3003893
dc.description.abstractDette kapittelet tar utgangspunkt i religionsundervisningen for d diskutere utfordringer knyttet til læringsmiljø og mer spesifikt de spennin­ger som forholdet mellom majoritet og minoritetsgrupper kan innebære i sko­len. Dette kan handle om mobbing og krenkelser basert på etnisitet, kultur eller religion. Gjennom d bruke innsikt både fra religionsdidaktisk forskning og mobbeforskning bidrar kapittelet til d belyse hvordan relasjonelle prosesser i klasserommet kan være knyttet til undervisning i fag, og til d forstd og disku­tere hvordan mobbing eller krenkelser kan se ut og håndteres ndr hendelsene er knyttet til fagundervisning. Artikkelen legger vekt pil behovet for il bevisst­gjøre lærere om hvordan man kan kommunisere pil tvers av uenighet og mot­setninger, uten at krenkelser skjer, men slik at det samtidig foregilr bilde faglig og sosial læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofHvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering.
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapen_US
dc.subjectreligionsundervisningen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectkrenkelseren_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.titleInkluderende elevmangfold i religions- og livssynsundervisningen. Hva gjør vi med identitetsbaserte krenkelser?en_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber220-246en_US
dc.identifier.doi10.55669/oa 100309
dc.identifier.cristin2029574
dc.relation.projectUniversitetet i Stavanger: 657397en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal