Identifisere erfaringer til unge pasienter med diabetes type 1. Slik at sykepleier kan sikre helhetlig behandling i møte med disse på medisinsk sengepost.
Abstract
Bakgrunn
Det ble i 2020 registrert en rekord på 467 nye tilfeller av diabetes type 1 hos barn og ungdom. Den kroniske sykdommen forårsaker stor endring for ungdommer i en alder som allerede preges av større endringer mentalt og fysisk. Diabetes type 1 og ungdomslivet representerer flere utfordringer som kan påvirke ungdommens evne til god egenomsorg. HensiktHensikten med oppgaven er å identifisere erfaringer til unge med diabetes type 1. Slik at sykepleier kan sikre helhetlig behandling i møte med disse på medisinsk sengepost.
Metode
Det har blitt anvendt integrativ litteraturoversikt som metode. Fire forskningsartikler har blitt analysert og delt inn i hovedkategorier og underkategorier. Resultatene fra artiklene, relevant teori og egne refleksjoner utgjør grunnlaget for besvarelsen.
Resultater
Resultatene viser at unge pasienter med diabetes type 1 har erfaringer med opplevelse av stigma, ustabilt blodsukker, uforutsigbarhet, sosial eksklusjon, dårlig søvn, angst og stress. Erfaringene viser at kompetanse, mestring, ressurser, åpenhet og aksept er forutsetninger for integrering av diagnosen i hverdagen og for å oppnå god egenomsorg. Ved at sykepleier bruker disse erfaringene som grunnlag i den sykepleiepedagogiske rollen kan en bedre møte de helhetlige behovene ungdommen har.
Nøkkelord: Diabetes type 1, ungdom, egenomsorg, kommunikasjonsferdigheter, mestring, stigma, hypoglykemi, uforutsigbarhet, ustabilt blodsukker, angst, bekymringer, utfordring, positiv integrering, teknologi, kunnskap, kompetanse og sykepleiepedagogisk praksis