Strukturell ytelse av en jernbanefagverksbromodell: Design
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004288Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Jeg startet oppgaven med å finne informasjon og lese meg opp på broer. Alt fra de forskjellige type broene som finnes, hvordan aluminium blir til og hvordan den reagerer under last.Veileder og jeg ble enige om å bruke aluminium til prosjektet. Fra det øyeblikket fant jeg informasjon for tverrsnittene på Alumeco og ned skalerte den originale broen til 1:25. Tallene ble justert slik at det var lettere å jobbe med. Deretter startet jeg å designe broen på SAP 2000. Målet med dette var å analysere broen, sjekke om tverrsnittene kunne håndtere lasten og finne den tyngste lasten broen kunne ta før den kollapset. Beamen har et tverrsnitt på 20 (h) x 10 (b) x 2 (t). Diagonalen har et tverrsnitt på 20 (b) x 10 (h) x 2 (t). Chorden har et tverrsnitt på 30 (b) x 30 (h) x 3 (t). Broen kan håndtere en last opp til 1200 N, altså 120 kg, med sikkerhetsfaktorer tatt i betraktning i dette. Den største forskyvningen er på 1,2 mm.Videre arbeid kan være å designe boltene og gusset platen til broen