Multietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004489Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Roth, S. (2022). Multietniske norskejenters identitetsposisjonering i overgangsfaser: «Videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd». I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 164-189). 10.55669/oal 00307Sammendrag
Dette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvforståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien illustrerer hvordan inkluderingsforventninger i en norsk kontekst har betydning for unge jenters framtidsorientering og utdanningsforløp. Her bruker jeg begrepet sosial identitetsposisjonering i figurerte verdener til 11 utforske selvforståelse. Marias casehistorie illustrerer hvordan utført kjønnet-etnisk posisjonering og framtidsorientering oppstår i et komplekst forhold mellom transnasjonale familienettverk, skole og sosiokulturelle normer. Jeg diskuterer de spenninger, motsetninger og utfordringer Maria opplever i sitt utdanningsforløp, hvordan hun opplever seg inkludert pd skolen, og hvordan hun endrer sosiale posisjoner i overgangen til videregdende skole. Jeg vurderer på hvilken måte dette hadde betydning for hennes framtidsorientering, og bidrar med forslag til hvordan skolen kan støtte multietniske elevers identitetsprosesser og opplevde inkludering. This chapter presents a case history of a young Norwegian multiethnic girl, Maria,from the age of 15 to 17, to understand her self-understanding and positioning in the transition to upper secondary school. The case history illustrates how expectations about inclusion in a Norwegian context have an impact on young girls' future orientation and educational course. Here I use the term social identity positioning in figured worlds to explore self-understanding. Maria's case history illustrates how performed gender-ethnic positioning and future orientation arise in a complex relationship between transnational Jamily networks, school, and socio-cultural norms. I discuss the tensions and contradictions Maria experiences in her education, the way she feels included in school, and how she changes social positions in the transition to upper secondary school. I analyze how this had an impact on her future orientation and suggest how school can support multiethnic students' identity processes and how they perceive inclusion.