dc.contributor.author | Roth, Solveig Iren | |
dc.date.accessioned | 2022-07-11T08:01:16Z | |
dc.date.available | 2022-07-11T08:01:16Z | |
dc.date.created | 2022-06-22T13:18:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Roth, S. (2022). Multietniske norskejenters identitetsposisjonering i overgangsfaser: «Videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd». I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.), Hvordan arbeide med elevmang/old? (s. 164-189). | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788245040180 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3004489 | |
dc.description.abstract | Dette kapittelet presenterer en casehistorie om en ung norsk multietnisk jente, Maria, fra hun var 15 til 17 år, for å forstå hennes selvforståelse og posisjoneringer i overgangen til videregående skole. Casehistorien illustrerer hvordan inkluderingsforventninger i en norsk kontekst har betydning for unge jenters framtidsorientering og utdanningsforløp. Her bruker jeg begrepet sosial identitetsposisjonering i figurerte verdener til 11 utforske selvforståelse. Marias casehistorie illustrerer hvordan utført kjønnet-etnisk posisjonering og framtidsorientering oppstår i et komplekst forhold mellom transnasjonale familienettverk, skole og sosiokulturelle normer. Jeg diskuterer de spenninger, motsetninger og utfordringer Maria opplever i sitt utdanningsforløp, hvordan hun opplever seg inkludert pd skolen, og hvordan hun endrer sosiale posisjoner i overgangen til videregdende skole. Jeg vurderer på hvilken måte dette hadde betydning for hennes framtidsorientering, og bidrar med forslag til hvordan skolen kan støtte multietniske elevers identitetsprosesser og opplevde inkludering. | en_US |
dc.description.abstract | This chapter presents a case history of a young Norwegian multiethnic girl, Maria,from the age of 15 to 17, to understand her self-understanding and positioning in the transition to upper secondary school. The case history illustrates how expectations about inclusion in a Norwegian context have an impact on young girls' future orientation and educational course. Here I use the term social identity positioning in figured worlds to explore self-understanding. Maria's case history illustrates how performed gender-ethnic positioning and future orientation arise in a complex relationship between transnational Jamily networks, school, and socio-cultural norms. I discuss the tensions and contradictions Maria experiences in her education, the way she feels included in school, and how she changes social positions in the transition to upper secondary school. I analyze how this had an impact on her future orientation and suggest how school can support multiethnic students' identity processes and how they perceive inclusion. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Fagbokforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Hvordan arbeide med elevmangfold : Flerfaglige perspektiver på inkludering. | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | utdanningsvitenskap | en_US |
dc.subject | utdanningsforløp | en_US |
dc.subject | etnografi | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.title | Multietniske norske jenters identitetsposisjonering i overgangsfaser : videregående skole ble mye vanskeligere enn jeg hadde trodd | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 164-189 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.55669/oal 00307 | |
dc.identifier.cristin | 2034251 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |