Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen : gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser?
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3004509Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bru in, M. (2022). Å øke foreldres ansvar for barns måloppnåelse i skolen. Gode intensjoner, utilsiktede konsekvenser? I: G. Skeie, H. Fandrem & S.E. Ohna (red.}, Hvordan arbeide med elevmangfold? (s. 72-95). 10.55669/oal 00304Sammendrag
Kapitlet skrives inn i rammen av en norsk utdanningspolitikk som er opptatt av både skole-hjem-samarbeid og foreldres rolle i barns opplæring. Teksten fremhever betydningen av foreldres involvering i barns skolegang, noe som blir sett på som en forutsetning for elevers skolefaglige utvikling. Til tross for disse intensjoner kan skolens forventninger til foreldre bli «pedagogiserende» når foreldre tilskrives ansvar for barns måloppnåelse og tvinges inn i en rolle som lærer for sitt barn. Diskusjonen av foreldres rolle i barns opplæring baseres dels på teori om neoliberale utviklingstrekk i utdanningspolitikken, og dels på et empirisk materiale som omhandler foreldreerfaringer med pedagogisk oppfølging av språklæring tilknyttet cochleaimplantering hos barn. Forfatteren diskuterer hvordan gode hensikter kan føre til utilsiktede konsekvenser, og peker på behovet for en kritisk diskusjon om foreldres rolle i barns opplæring. The chapter is framed by Norwegian educational policy's preoccupation with school-home collaboration and the parents' role in children 's education. The text emphasises the significance of parental involvement, which - in both policy and practice - is viewed as a prerequisite for students' educational advancement, securing equal opportunities for all. Good intentions notwithstanding, schools' expectations of parents may become «pedagogicalizing» when parents are assigned responsibility for children's achievement, forcing them to take on a rote as teacher for the child. The discussion of parents' rote in children's education is partly based on theory on neoliberal developments in educational policies, as well as empirical data concerning parents' experiences on educational follow-up of children's language learning after cochlear implantation. The author discusses how good intentions may lead to unintended consequences, emphasising a need for critical discussion of the parents' role in children's education.