Lærer-elev relasjonens betydning for elevenes trivsel og læring i kroppsøving på ungdomstrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven handler om elevers trivsel og læring i kroppsøving. Moen et al.(2018) presenterte, i sin kartleggingsstudie, at 85 % av elevene på ungdomstrinnet sa at delikte kroppsøving “godt” eller “veldig godt”. Likevel er det en mindre andel av elevgruppensom direkte mistrives i faget (Moen et al. 2018). Faget skal stimulere til livslangbevegelsesglede for alle (Kunnskapsdepartementet, 2019). Det er av betydning at elevenetrives om vi skal nå målene fastsatt i dagens læreplan. Studiens formål var å undersøkehvilken betydning lærer-elev relasjonen har på elevenes trivsel og læring i kroppsøvingsfaget.For å undersøke problemstillingen ble det gjennomført kvalitative forskningsintervjuetterfulgt av en tematisk analyse. Den tematiske analysen ble grunnlaget for presentasjon avstudiens resultater ved interessante funn knyttet til problemstillingen. Studiens teoretiskegrunnlag er basert på tidligere forskning og teori på temaene trivsel, læring og lærer-elevrelasjon. Selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2012) var viktig i oppgaven da denneteorien er spesielt egnet til å undersøke hvilke faktorer som påvirker elevenes motivasjon, oghvordan gode lærer-elev relasjoner kan legge til rette for tilfredsstillelse av grunnleggendepsykologiske behov.Studiens resultater viste at lærer-elev relasjonen vil ha stor betydning for elevers læring ogtrivsel i kroppsøving. Resultatene viste videre at kroppsøvingslærere må være bevisst eget synpå kropp og hvilken verdi de tillegger kroppsøvingsfaget, da dette gjenspeiles i elevenesforståelse av egen kropp og oppfattelse av fagets læremål. Resultatdelen viste at lærerne haransvaret for å skape en positiv lærer-elev relasjon, og at deres tilrettelegging av et trygt miljøder elevenes grunnleggende behov blir tilfredsstilt er avgjørende for elevenes trivsel oglæring.