Hvor viktig er opplæring for motivasjon og trygghet i arbeidslivet?
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven tar vi for oss temaet opplæring og hvor viktig dette er for å skape en arbeidsplass hvor ansatte føler seg trygge på både oppgaver, seg selv og på hverandre. For å fremme de viktigste faktorene har vi valg følgende problemstilling;
Hvor viktig er opplæring for motivasjon og trygghet i arbeidslivet?
Vi har brukt kvalitativ metode, nærmere bestemt semistrukturerte individuelle intervjuer for å prøve å besvare problemstillingen. Vi har intervjuet ledere fra forskjellige bransjer for å få et mer spredt datagrunnlag og flere perspektiver. Intervjuene ble enten besvart direkte eller over e-poster. Ved hjelp fra intervjuene har vi fått innsyn i hvilke faktorer ledere syns er viktig for god opplæring og hvilke erfaringer de har selv med opplæring.
Våre funn viser seg at det er særlig to faktorer som virker å være sentrale, disse faktorene er motivasjon og trygghet. Faktorene er fellestrekkene de fleste respondentene nevnte i løpet av intervjuet. Begge faktorene viser seg å tilhøre de mest grunnleggende behovene man kan ha. Vi vil bruke teorier for å utdype faktorene motivasjon og trygghet. Vi vil også forsøke å vise hva faktorene egentlig innebærer og hvilke kategorier de tilhører innenfor teorier som Selvbestemmelsesteorien og Maslows behovshierarki.
Oppgaven undersøker hvilken rolle opplæring spiller innen motivasjon og trygghet når det kommer til arbeidssituasjonen.