skjøt optimalisering for undervanns doking statsjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005503Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1542]
Sammendrag
Prosjektet består av to konsepter, som diskuterer muligheter og ulemper ved ulike profiler og skjøter. Valget av konsept er gjort slik at strukturen er egnet til å installeres på havbunnen i 25 år. Skjøtene på Blue Logic originaldesign var sveisede skjøter, så konseptene så på muligheter for å endre sveisene til bolter.
Bolteforslaget om å bolte en skjøt i strukturen gjorde at hele strukturen trengte en redesign, siden den opprinnelige designen besto av rektangulære hule seksjoner som ikke er egnet for bolting. En fullstendig redesign av det opprinnelige designet ble gjort, med hensyn til bolteforbindelser, men også lavvektproblemet den opprinnelige strukturen hadde.
Konseptstrukturen ble sjekket for ulike svikt i profiler og skjøter, og problemet med korrosjon ble diskutert og foreslått noen forebyggende metoder for å hjelpe mot det. En boltet skjøt kan ha flere vanskeligheter enn en sveiset skjøt, derfor er sveiser mer egnet for undervannskonstruksjoner. Blue Logic må gjøre en risiko vs belønning analyse før de bestemmer seg for konseptet. Abstract
The project consists of two concepts, which discuss the possibilities and drawbacks of different profiles and joints. The selection of concept is done so the structure is suitable to be installed on the seabed for 25 years. The joints on the Blue Logic original design were welded joints, so the concepts looked at possibilities to change the welds to bolts.
The bolting suggestion of bolting a joint in the structure made it so the whole structure needed a redesign, since the original design consisted of Rectangular Hollowed Sections which are not suitable for bolting. A full redesign of the original design where done, with respect to bolting joints but also the low weight problem the original structure had.
The concept structure was checked for different failures in profiles and joints, and the problem with corrosion was discussed and proposed some preventive methods to help against it. A bolted joint can have more difficulties than a welded joint, hence welds are more suitable for subsea structures. Blue Logic must do a risk vs reward analysis before deciding on the concept.