Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmith-Solbakken, Marie
dc.contributor.authorKnudsen, Håkon Bø
dc.date.accessioned2022-07-15T15:51:14Z
dc.date.available2022-07-15T15:51:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017923:21048354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3005765
dc.description.abstractFormålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan historisk empati kommer til uttrykk blant elevene på ungdomsskolen. Problemstillingen lyder: Hvordan kommer historisk empati til uttrykk blant elevene på ungdomsskolen med utgangspunkt i bruk av film i undervisning? Utgangspunktet for forskningen er et undervisningsopplegg over en tre ukers periode som er gjennomført i en 9. klasse. Undervisningsopplegget vil ta utgangspunkt i filmen «En dag uten krig». Observasjon av elevene og elevenes utsagn vil bli brukt som empiri for forskningen. Dataene fra forskningen er transkribert og anonymisert. Forståelsen av historisk empati og analyseringen av empirien vil i all hovedsak baseres på teori av Jason Endacott & Sarah Brooks (2013). I tillegg vil teori av Barton & Levstik (2004) bli brukt til å analysere den affektive tilknytningen blant elevene. Funnene viser at elevene mestrer perspektivtaking samt at de viser affektiv tilknytning, men at aktivitetene var avgjørende for elevenes grad av mestring på disse områdene. Ut ifra Barton & Levstiks fire «care» viser elevene «care about» og «care that». Elevene viser dermed at de bryr seg om hva som skjedde i fortiden og at det har skjedd. En gjennomføring av kahoot før og etter undervisning antyder at elevene også har en større forståelse for den historiske konteksten.
dc.description.abstractThe purpose of this research project is to investigate how historical empathy is expressed among students in upper secondary school. The problem is: How is historical empathy expressed among the students in the upper secondary school based on the use of film in teaching? The starting point for the research is a teaching program over a three-week period that is completed in a 9th grade. The teaching plan will be based on the film «A day without war». Observation of the students and the students' statements will be used as empirical data for the research. The data from the research are transcribed and anonymised. The understanding of historical empathy and the analysis of empirical data will mainly be based on the theory of Jason Endacott & Sarah Brooks (2013). In addition, theory by Barton & Levstik (2004) will be used to analyse the affective connection among students. The findings show that the students master perspective-taking and that they show affective connection, but that the activities were decisive for the students' degree of mastery in these areas. Based on Barton & Levstik's four "care", the students show "care about" and "care that". The students thus show that they care about what happened in the past and that it has happened. An implementation of kahoot before and after teaching suggests that students also have a greater understanding of the historical context.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleElevers utøving av historisk empati - Gjennom et undervisningsopplegg i ungdomsskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel