CSR som kilde til jobbengasjement blant millennials
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005823Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
Sammendrag
SammendragI dagens kunnskapsdrevne økonomi, er det viktig å stimulere til jobbengasjement for å beholde og utvikle viktig kompetanse på arbeidsplassen. Den voksende arbeidstyrken, millennials, karakteriseres som mer krevende og mindre lojale enn de forutgående generasjonene. Formålet med oppgaven var derfor å undersøke 1) hvordan CSR påvirker jobbengasjement i generasjon Y og 2) hvordan en slik strategi kan bidra til å redusere dysfunksjonelt gjennomtrekk på en arbeidsplass.Gjennom et litteraturstudium, basert på 8 kvalitative og kvantitative forskningsartikler, viser funn til at millennials opplever jobbengasjement i møte med ansvarlige bedrifter, som praktiserer både intern og ekstern CSR. I et slik miljø får millennials dekket både sine egne behov, og ønsket om å bidra til samfunnet. CSR kan også redusere gjennomtrekk gjennom å tilføre arbeidet mening, og motvirke stress og utbrenthet. Samtidig vil generasjonens hybride profil kreve at bedrifter utvikler strategier med ulik verditilnærming for å skape jobbengasjement. En forståelse av generasjonen, samt ulikheter innad i kohorten, er derfor viktig for å frigjøre deres potensiale og jobbengasjement.