Forbedre kamerarikk for øving IA4 i ELE610
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3006042Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (TN-IDE) [823]
Sammendrag
I øving IA4 i emnet ELE610 ved Universitetet i Stavanger bruker studentene en kamerarigg for å eksperimentere med bildefangst og behandling.Studentene utvinner nyttig informasjon (rotasjonshastighet) ved å finnevisse indikatorer på en roterende skive og regne avvik eller forflytning overtid. Dette gjøres programmatisk ved hjelp av flere teknikker introdusert itidligere øvinger.Selv om den nåværende riggen er funksjonell og generelt problemfri, harden potensiale for forbedring. For eksempel er det ingen god måte å bekrefteat hastigheten som er målt er den faktiske hastigheten. På grunn av dettemå studenter ty til øyemål eller andre metoder for å lese av reell hastighet.Det er også vanskelig for studenter å komme i gang med øvingen på grunnav manglende dokumentasjon for hvordan kameraet brukes i koden.Vi presenterer konstruksjon av en ny rigg, basert på den eksisterende riggen, men med noen endringer og forbedringspunkter, og vi dokumentererviktige detaljer.Vi presenterer også en mal som studenter kan bruke som forenkler programmeringen betraktelig slik at studenter kan fokusere på interessanteutfordringer fremfor å sitte fast med manuell minnehåndtering. In assignment IA4 in the course ELE610 at the University of Stavanger, students use a camera assembly to experiment with image acquisition and processing.Students extract useful information (rotational velocity) by finding certain indicators on a rotating disc and calculating the offset or movement over time.This is done programmatically using several techniques introduced in previous assignments.Even though the current assembly is functional and generally problem-free, it has some room for improvement.There is, for example, no good way to confirm that the measured velocity is the actual velocity.Because of this, students have to settle for approximate measurements or other methods for getting the real velocity.It is also difficult for students to get started with the assignment because of missing documentation for how the camera is used in the code.We present the construction of a new assembly based on the existing one, but with some improvements and we document important details.We also present a blueprint for students to use that greatly simplifies the programming so that students can focus on interesting challenges instead of being stuck with manual memory management.