Den fjerde statsmakt i endring - Sosiale mediers påvirkning på medietillit
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007302Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1424]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Problemstillingen i bacheloroppgaven min er ”Hvordan påvirker sosiale medier nordmenns medietillit?”. Media er en viktig del av det norske demokratiet, og sosiale medier har ledet til store endringer på medielandskapet i senere år. Spørsmålet i problemstillingen har blitt forsket mye på i internasjonal sammenheng, men det mangler konkret forskning på hvordan sosiale medier har påvirket nordmenns forhold til mediene. I tillegg til å se på tidligere forskning på temaet har jeg derfor gjort egne analyser for å besvare problemstillingen.
For å undersøke dette temaet har jeg utført kvantitative analyser. De Kvantitative analysene presenterte et nokså skuffende resultat, men jeg trakk noen konklusjoner. I motsetning til internasjonal forskning svekker ikke sosiale medier nordmenns medietillit i stor grad. En begrunnelse jeg tillegger dette er nordmenns høye tillit til politiske institusjoner. Selv om ikke sosiale medier sterkt påvirker medietilliten ser vi likevel en viss sammenheng ettersom nordmenn med lav medietillit oftere bruker alternative medier.