Barn med autismespekterforstyrrelse som viser skolevegringsatferd. Foreldres opplevelse av samarbeid med skolen og støtteapparatet.
Abstract
Gjennom kvalitative semistrukturerte forskingsintervju med seks foreldre/foreldrepar, har målet med dette prosjektet vært å få økt innsikt i, og forståelse for, hvordan foreldre som har barn med autismespekterforstyrrelse som viser skolevegringsatferd, opplever samarbeid med skolen og støtteapparatet. Prosjektet er forankret i en systemteoretisk forståelsesramme, som viser at barnets faglige og sosiale læring og utvikling avhenger av hvorvidt samarbeidet mellom hjem og skole, og mellom hjem, skole og støtteapparat fungerer. Som metode for analyse er det tatt i bruk tematisk analyse, da den gir grunnlag for å sammenligne de ulike informantenes uttalelser. Den tematiske analysen resulterte i følgende fire kategorier: «autismespekterforstyrrelse og skolevegringsatferd», «opplevelse av samarbeid med skolen», «kompetanse og tilrettelegging», og «å få barnet tilbake på skolen». Informantene hadde alle en forventing om hvordan hjem-skole-samarbeidet skulle se ut, men det var delt hvorvidt samarbeidet ble slik de hadde sett for seg. Mens noen av informantene uttalte at de i dag hadde et godt samarbeid med skolen, påpekte andre at dette ikke var tilfelle. For de informantene som i dag hadde et positivt hjem-skole-samarbeid, hadde dette imidlertid tatt tid å utvikle, og det hadde vært stor forskjell på lærerne de hadde samarbeidet med. Det kom av alle frem at skolen ikke hadde tilstrekkelig kompetanse verken om autismespekterforstyrrelse eller skolevegringsatferd. Dette fikk negative konsekvenser for samarbeidsrelasjonen. De fleste av informantene opplevde likevel etter hvert å møte ressurspersoner både i skolen og i støtteapparatet som forsto både dem, barnet, og situasjonen, og som dermed ble viktige når det gjaldt å få til et godt samarbeid som tjente til barnets beste.