Fergeavløsningsprosjektet Ryfast - mulige konsekvenser av Ryfast i Strand kommune
Master thesis
View/ Open
Date
2015-06-15Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (TN-ISØP) [1410]
Abstract
Denne rapporten presenterer og diskuterer hvordan transportplanlegging med ”robuste” veier ut til distriktet påvirker arealstrukturen, og hva konsekvensen av dette blir. Dette undersøkes gjennom studie av mulige konsekvenser for Strand kommune etter Ryfast. Fergeavløsningsprosjektet Ryfast reduserer reisetiden mellom Strand og Stavanger kommune med 20 minutter. Strand kommune kan i dag betraktes som distriktet, og Ryfast kan betraktes som et infrastrukturprosjekt som skaper en robust vei ut til distriktet.
Ryfast reduserer avstandsfriksjonen mellom distriktet og byen. En av hovedkonklusjonene i oppgaven er at infrastrukturprosjekter som reduserer avstandsfriksjonen mellom to steder fører til endringer i arealstrukturer. Bosettingsmønsteret i regionen følger den nye infrastrukturen, men uten at tilgjengelige arbeidsplasser følger etter. Årsak til dette er at Strand kommune legger til rette for vekst ved regulering av nye boligområder. Som et resultat tas presset i regionen i større grad i storbyområdets omland. Tilsvarende fergeavløsningsprosjekter som Finnfast og Rennfast, samt tendenser i Strand i dag, viser at arbeidsmarkedene ikke følger etter. Dette resulterer i større avstand mellom funksjonene bosted og arbeidsplass. Større omland endrer også vilkår for handel og næringsliv. Markedene øker med redusert avstandsfriksjon og tilbud i lenger avstand fra bostedet kan benyttes inne samme reisebudsjett som før realisering av prosjektet.
På sikt genereres økt transportbehov samtidig som muligheten for en rasjonell drift av kollektivtransport reduseres da stadig større omland må betjenes. Robuste veier i distriktet bygger derfor ikke oppunder mål om redusert klimagassutslipp gjennom mindre bilavhengighet.
Description
Master's thesis in Urban development and design