Skolen som sosial læringsarena: hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse på ungdomsskolen?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015472Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1070]
Sammendrag
Temaet for denne studien er sosial kompetanse på ungdomsskolen. Jeg har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålet «hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse på ungdomsskolen, og hvordan innlemmer de ferdigheten empati i undervisningen?». Studien baserer seg på det jeg anser som relevant teori og forskning innenfor temaet sosial kompetanse. For å besvare problemstillingen har jeg brukt semistrukturert intervju som metode. Studiens empiri består av tre intervjuer av lærere fra tre forskjellige ungdomsskoler. Noen sentrale funn fra studien er at alle informantene vektla betydningen av sosial kompetanse i forhold til elevenes læring, utvikling og trivsel i skolen. Det var noe de mente lå til grunn for alt de gjorde. Likevel opplevde de at sosial kompetanse i større grad ble vektlagt på barneskolen enn på ungdomsskolen og at det ikke finnes konkrete læringsmål eller planer for hvordan de skal arbeide med denne kompetansen. Funn fra denne studien viser at lærere blant annet arbeider med sosial kompetanse på ungdomsskolen ved å fokusere på fellesskapet i klassen, ved å opparbeide gode relasjoner til elevene og elevene seg imellom, samt ved å vektlegge sosial samhandling. Et annet sentralt funn er at empatiutvikling har positive relasjoner til prososial atferd og sosial kompetanse. Lærere har i tillegg en unik mulighet til å utvikle empati blant elevene i klasserommet på daglig basis ved å skape et miljø som er trygt og inkluderende.