Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLerang, Stahl Maren
dc.contributor.authorHeskje, Pollestad Kirsten
dc.date.accessioned2022-09-28T15:51:13Z
dc.date.available2022-09-28T15:51:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uis:inspera:111017106:68158019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3022352
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å se på om det er sammenheng, og eventuelt i hvilken grad det er sammenheng, mellom opplevd støtte fra lærer og rapportert reaktiv aggresjon hos elever. For å kunne svare på problemstillingen ble det benyttet kvantitativ metode. Datagrunnlaget er fra CIESL-prosjektet, som ble innhentet fra 13 skoler i tre fylker i Norge i 2014-2016. Oppgaven har undersøkt elevers opplevelse av lærerstøtte og sammenheng med aggresjon. Dette ble gjort gjennom å se på klasseromsinteraksjonene emosjonell støtte, klasseromsorganisering og læringsstøtte, samt hvordan disse interaksjonene har sammenheng med elevers rapportering av reaktiv aggresjon. Resultatene fra analysene, som også støttes av tidligere forskning, er at opplevd støtte fra lærer har negativ sammenheng med elevers rapportering av reaktiv aggresjon. Av de tre domenene i opplevd støtte viser resultatene at det er læringsstøtte som har sterkest negativ sammenheng med reaktiv aggresjon, deretter emosjonell støtte og til slutt klasseromsorganisering. Resultatene indikerer at det kan være av betydning for elevers skolegang at de får oppleve støtte av høy kvalitet fra sine lærere.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate whether there is a connection, and possibly to what extent there is a connection, between perceived support from teachers and reported reactive aggression from students. In order to be able to answer the reserarch question, a quantitative method was used. The data is from the CIESL project, which was obtained from 13 schools in three counties in Norway in 2014-2016. The thesis has examined students' experience of teachersupport and the connection with aggression. This was done by investigating the classroom interactions; emotional support, classroom organization and instructional support, and how these interactions was related to students' reporting of reactive aggression. The results from the analyzes, which are also supported by previous research, are that perceived support from teachers has a negative connection with students' reporting of reactive aggression. Of the three domains in perceived support, it turns out that it is the instructional support that has the strongest negative connection with reactive aggression, then emotional support and finally classroom organization. The results indicate that it may be important for students' schooling that they experience high-quality support from their teachers.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«Opplevd støtte fra lærer og elevers reaktive aggresjon»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel