«Fra offer til kriger», en arena for identitetsendring og helsefremming: En kvalitativ studie av deltakernes erfaringer
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3027156Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1319]
Sammendrag
Mål: studien hadde som hensikt å utforske om deltakere i «fra offer til kriger» opplevde endringer i sin identitet gjennom deltakelse, og hvilke faktorer som var av betydning for eventuelle endringer. Design: studien hadde et kvalitativt design med en hermeneutisk tilnærming. Erfaringer ble innhentet ved hjelp av individuelle semistrukturerte intervjuer med deltakerne i tilbudet, og analysert med inspirasjon fra en fenomenologisk-hermeneutisk analysemetode. Resultat: funnene i studien viste hvordan deltakerne opplevde endringer både i form av en styrket selvfølelse, og en bedre selvtillit gjennom deltakelse i «fra offer til kriger». De belyste viktigheten av å tilhøre et sted, være en del av et fellesskap med likeverdige medmennesker, oppleve støtte, bli sett og hørt, oppleve mestring og ha noe meningsfullt å fylle dagene med. Konklusjon: funnene viser at deltakelse i «fra offer til kriger» kan virke helsefremmende, ved at hverdagen oppleves håndterbar og betydningsfull. Deltakelse bidro med å gi personene ressurser til å kunne møte utfordringer på en tilfredsstillende måte, samt en større grad av tro på seg selv. Studien synliggjør viktigheten av å hjelpe personer med psykiske vansker ut i arbeid eller utdanning, både for å fremme helse og forebygge utenforskap. Aim: the aim of this study was to explore whether the participant experiences changes in their identity through participation in “from a victim to a warrior”, and if so, which factors were considered important for the possible changes. Design: the study had a qualitative design with a hermeneutic approach. Experiences were collected through semi-structured, individual interviews with the participants in “from a victim to a warrior”. The interviews were analyzed with inspiration from a phenomenological-hermeneutic approach. Results: the findings in this study showed how the participants experienced changes in terms of strengthened self-esteem and more self-confidence through their participation in “from a victim to a warrior”. They illuminated the importance of belonging somewhere, being a part of a community with equal fellow human beings, experience support, being seen and heard, experience mastery and having something meaningful to fill the days with. Conclusion: the findings of this study show how participation in “from a victim to a warrior” can be health-promoting, in that everyday life is perceived manageable and significant. Participation gave the participants´ resources needed to meet challenges in a satisfactory way, as well as a greater degree of self-belief. The study highlights the importance of helping people with mental challenges into work or education, both to promote health and prevent social exclusion.