Show simple item record

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.contributor.authorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorWæge, Kjersti
dc.date.accessioned2022-12-15T13:33:33Z
dc.date.available2022-12-15T13:33:33Z
dc.date.created2018-10-01T15:07:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationMosvold, R., Fauskanger, J., & Wæge, K. (2018). Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser: –endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag. Uniped, 41(4), 401-411.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3038056
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene skulle utvikle undervisningskunnskap i matematikk, ser det i retningslinjene for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ut til å være et sterkere fokus på at grunnskolelærerstudentene skal få opplæring i å utføre noen sentrale deler av matematikklærerarbeidet. En slik dreining fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser i matematikklærerarbeidet gjenspeiler en tilsvarende dreining av fokuset i den internasjonale forskningen på lærerutdanning. I denne artikkelen analyserer vi læreplantekstene og endringene i disse, før vi diskuterer mulige implikasjoner for grunnskolelærerutdanningen med utgangspunkt i eksempler fra et pågående forskningsprosjekt.en_US
dc.language.isomisen_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authorsen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber401-411en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2018-04-03
dc.identifier.cristin1616854
dc.relation.projectNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet: IN-10987en_US
cristin.unitcode217,6,3,0
cristin.unitnameInstitutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal