Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Brit
dc.contributor.authorHusebø, Dag
dc.date.accessioned2022-12-29T10:00:38Z
dc.date.available2022-12-29T10:00:38Z
dc.date.created2022-12-24T11:32:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHanssen, B., & Husebø, D. (2022). Tilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningen . Acta Didactica Norden, 16(3), 22 sideren_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3039701
dc.description.abstractArtikkelen handler om tilpasset opplæring (TPO), som utdanningsmyndighetene har utpekt som et begrep og en tematikk som skal prioriteres både i grunnskolelærerutdanningene (GLU) og i kunnskapsløftet 2020. På bakgrunn av at nyutdannede lærere forteller at TPO er et tema de gjerne skulle visst mer om, rettes blikket mot oss selv som lærerutdannere. Det stilles spørsmål om hvordan TPO kommer til uttrykk rent språklig i rammeplan for grunnskolelærerutdanning og i egen institusjons programplan og emneplaner. Det empiriske materialet er læreplantekster. Med utgangspunkt i læreplanalyse, drevet frem av konstaterende, vurderende og konstruktive spørsmål, avdekker analysene at TPO sjeldent eller aldri uttrykkes eksplisitt som innhold i utdanningens planer. I stedet avdekkes implisitte uttrykk og fortolkninger av TPO, språklige forskyvninger mellom ulike læreplannivå, en smal forståelse av TPO, og at TPO blir tematisert på programnivå løsrevet fra fagenes undervisning. Analysene diskuteres i lys av profesjonsteori med vekt på språkets betydning og didaktikk som læreres profesjonskunnskap. Med tanke på utvikling av egne planer, argumenteres det for at TPO er et didaktisk profesjonsbegrep. GLU bør utfordres til å skape en felles og didaktisk meningsforståelse av TPO gjennom kollektive diskusjoner og forhandlinger både internt og gjennom samarbeid med praksisskoler og universitetsskoler. På den måten kan TPO bli et tema utdanning og skole kan samarbeide om.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Osloen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.title.alternativeTilpasset opplæring som didaktisk profesjonsbegrep i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.volumeVol 16en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issueNr. 3en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9233
dc.identifier.cristin2097323
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal