En bacheloroppgave om tre barnehagelæreres tanker om egen rolle og deltakelse i småbarns lek
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3051711Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven omhandler barnehagelæreres deltakelse i de minste barnas lek i barnehagen. For å besvare problemstillingen benyttet jeg kvalitative forskningsintervjuer der tre barnehagelærere som jobbet på småbarnsavdelinger i tre ulike barnehager ble intervjuet. For å utdype problemstillingen ble det laget tre forskningsspørsmål. Funn fra forskningsintervjuene er drøftet i lys av forskningsspørsmålene.
Problemstillingen for oppgaven er:
Hvilke tanker har barnehagelærere om egen rolle og deltakelse i småbarns lek i barnehagen?
Med følgende forskningsspørsmål:
- Hvorfor er barnehagelærers deltakelse i småbarns lek viktig?
- Når skal barnehagelærere delta i småbarns lek?
- Hvordan skal barnehagelærere opptre ved deltakelse i småbarns lek?
I denne studien ble det funnet at barnehagelærerne synes deltakelse i småbarns lek er viktig for barnas læring, for å hjelpe barn inn i lek eller hjelpe å forlenge leken, for barnas trygghet samt for barnehagelærers egen forståelse for leken og kjennskap til barnas utvikling. Det ble også funnet at barnehagelærerne mente man skal involvere seg i småbarns lek ved uheldig lek og samspill, for å hjelpe barn inn i lek samt for å berike og forlenge leken. Barnehagelærerne hevdet at man ikke skal involvere seg i småbarns lek dersom barna er i flytsonen fordi man da kan forstyrre eller ødelegge leken. Videre ble det funnet at barnehagelærerne mente man kan ha ulike roller ved deltakelse i småbarns lek, deriblant tilrettelegger, observatør, deltaker og trygg base. Det ble også påpekt av barnehagelærerne hvor viktig det er med tilstedeværende og lekende voksne.