Implementering av rammeplanens fagområder
Abstract
Denne bacheloroppgaven viser til hvordan styrer kan påvirke implementeringsprosessen av rammeplanens fagområder til den enkelte barnehagen plandokumenter. Vi tar for oss fire ulike barnehager, der vi ønsker å se på likheter og ulikheter ved implementering av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter. Dette ved å se på problemstillingen: Hvordan kan styrer påvirke implementeringsprosess av rammeplanens fagområder i barnehagenes plandokumenter? For å finne svar på problemstillingen tar vi for oss tre forskerspørsmål:1. Hvilke roller har styrer i implementeringsprosess? 2. Hvordan presenteres fagområdene i årsplan? 3. Hvordan presenteres fagområdene i progresjonsplan?
På veien mot å finne svar på problemstilling benyttet vi metodene kvalitativt intervju og dokumentanalyse. Vi har valgt å intervjue fire styrere og analysere plandokumenter fra disse barnehagene. I denne oppgaven er plandokumentene årsplan og progresjonsplan. I årsplaner og progresjonsplaner ser vi på om endringene fra revidert rammeplan 2017 er implementert. Dette vil vi belyse med å trekke fram relevant teori som Fullans implementeringsprosess og top-down og buttom-up-perspektiver, samt teori om styrers roller og plandokumenter. Funn fra intervjuer og plandokumenter vil bli presentert og drøftet.