Det fysiske innemiljøets betydning for motorisk utvikling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056546Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven undersøkes det hvordan det fysiske innemiljøet i barnehagen kan tilrettelegges med tanke på å fremme toddlerlek og motorisk utvikling. Tematikken undersøkes med bakgrunn i den voksne sin rolle. Som grunnlag for oppgaven er det innhentet empirisk materiale fra intervjuer med pedagogiske ledere i tre ulike barnehager, og dette er videre drøftet i lys av relevant teori. I oppgaven har det kommet frem at den motoriske utviklingen i stor grad påvirkes av kulturelle forhold. Det fysiske rommet og den voksnes rolle er to store påvirkningsfaktorer for barns motoriske utvikling. I denne oppgaven er det blitt sett på tre ulike teorier som styrker kunnskapsgrunnlaget som trengs for å svare på problemstillingen. Til syvende og sist så handler tilretteleggingen om rammefaktorene som legges til grunn for barna og om den viktige voksenrollen. Materialet som brukes, hvordan det er plassert i rommet, den voksnes framtreden ovenfor barna. Den voksnes bevissthet rundt alt dette danner grunnlaget for et godt utviklingsmiljø.