Barns kreativitet og fantasi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056558Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IBU) [363]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven tar vi for oss problemstillingen: “Hvordan kan barnehagebarns kreative prosesser bli stimulert i lys av Malcolm Ross´ modell i formingsaktiviteten maling?” Kreativitet er et fenomen som blir nevnt i Rammeplanen for barnehagen. Hvordan dette begrepet blir pedagogisk brukt, er kanskje mer begrenset enn hva hele begrepet betyr. Det finnes ulike teorier og definisjoner på dette fenomenet, og kanskje også ulike pedagogiske forståelser i barnehagen. Hva betyr kreativitet og hva er en kreativ prosess i barnehagen? Ikke minst, hva er pedagogens rolle? Alle disse spørsmålene blir oppsummert i problemstillingen. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan vi som kommende pedagoger i barnehagen tilrettelegger og stimulerer barnas kreative prosesser. Derfor har vi valgt å bruke Malcolm Ross modell, for den er grunnleggende i den kreative prosessen og for det kreative generelt. Videre har vi vært i barnehagen og hatt to formingsaktiviteter sammen med barn i 4-5 årsalderen, for å se kreativitet fra barnets perspektiv og hvordan de uttrykker seg. Vi har inntatt ulike roller for å se hvordan barna blir stimulert av vår rolle. Ved å være ute i feltet har vi sett og opplevd hvordan barna uttrykker seg gjennom kreativitet og hva som påvirker den kreative prosessen. Det er ikke resultatet som er viktig i formingsaktiviteten maling, men det at barna får sanse, utforske og eksperimentere med farger og materialer. Dette er det utforskende barnet, og den intuitiv kreativitet vi så etter i vårt arbeid og gjennom innsamling av datamaterialet.