Sykepleiers utfordringer i møte med pasienter som selvskader– forståelse og tilnærming
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056594Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1305]
Sammendrag
Sammendrag
BakgrunnSykepleiere møter på utfordringer i møte med selvskadende pasienter, i forhold til tilnærming og forståelse. Pasientene vegrer seg for å kontakte helsevesenet i frykt av å bli misforstått og stemplet, med ulike konsekvenser.
HensiktHensikten med denne oppgaven er å beskrive hvilke utfordringer sykepleiere har i møte med selvskadende pasienter og hvordan dette påvirker sykepleien.
MetodeVi har utarbeidet oppgaven vår som en litteraturstudie og har valgt fem vitenskapelige forskningsartikler, samt annen litteratur. Vi har også inkludert egne erfaringer. Summen av dette utgjør grunnlaget til vår besvarelse av bachelor oppgaven.
ResultaterResultatene viser til at stigma og holdninger påvirker handlingene til sykepleiere, i møte med selvskadene pasienter. Inntrykket av å bli manipulert, er en utfordring hos sykepleiere, og en kan tro at selvskading blir utført for oppmerksomhet. Dette kan føre til pleielidelse for pasienten og psykisk stress og frykt hos sykepleier. Kunnskap og erfaring er helt avgjørende redskaper for å møte utfordringene. Samt tiltak som er holdningsendrende på arbeidsplassen.
DiskusjonSykepleier har en viktig funksjon i møte med selvskadende pasienter. Forståelse for selvskading hos sykepleier, er avgjørende for at pasienten skal oppleve god pleie og omsorg. Samt sørger dette for at sykepleier opplever mestringsfølelse i sitt arbeid. Å jobbe personsentrert, med felles personaltilnærming og profesjonell kommunikasjon, er viktig i møte med selvskadende pasienter. Opplevelse av trygghet er viktig for sykepleier i møte med denne pasientgruppen. Mer undervisning og åpenhet omkring denne pasientgruppen vil skape gode grunnlag til å møte selvskadende pasienter.
Nøkkelord: Sykepleie, selvskade, utfordringer, holdninger, stigmatisering, forståelse, tilnærming og litteraturstudie