Hvordan kan sykepleier bruke avledning i prosedyre- og behandlingssituasjoner av barn i utøvelsen av sykepleie?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3056635Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HV) [1311]
Sammendrag
Sammendrag
BakgrunnBarn som pasient kan være en utfordring for sykepleiere i deres daglige arbeid fordi barn har manglende forståelseskunnskaper som gjør at prosedyrer og behandlinger fort blir skremmende og videre medfører at barn får økt stress og engstelse i slike situasjoner. Nåværende og framtidige barn har derfor behov for sykepleiere som har kunnskaper om avledningsteknikker for å gi best mulig sykepleie.
HensiktHensikten med oppgaven min var å belyse hvordan man som sykepleier, ved hjelp av avledning, kan gi best mulig sykepleie til barn innlagt på sykehus, i prosedyre- og behandlingssituasjoner.
MetodeMetoden som er benyttet for denne oppgaven, var integrativ litteraturoversikt, kvantitativ og kvalitativ tilnærming hvor fem artikler ble analysert. Det som utgjorde besvarelsen, varresultatene fra forskningsartiklene, relevant bakgrunnslitteratur og egne refleksjoner.
ResultaterResultatene viste at ulike avledningsmetoder hadde en essensiell bidragsytende faktor for å skape best mulig sykepleie til barn i prosedyre- og behandlingssituasjoner.
Nøkkelord: Sykepleie, sykepleier, barn, avledningsmetoder, foreldre, sykehus