Hvordan kan sykepleier under sykehusoppholdet forberede barn med nyoppdaget diabetes type 1 til å mestre den nye hverdagen?
Abstract
Bakgrunn:I Norge er det om lag 400 barn under 18 år som diagnostiseres med diabetes type 1 hvert år.Barn er en pasientgruppe vi ønsker å lære mer om. Vi ønsker videre å fokusere på hvordan vigjennom veiledning og undervisning, kan forberede barn på å mestre det nye livet etterdiagnostisering.
Hensikt:Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om barns erfaringer med nyoppdagetdiabetes type 1 og hvordan sykepleier kan bidra til at barna kan mestre den nye hverdagen.
Metode:Vi har foretatt en integrativ litteraturstudie og valgt ut fem vitenskapelige forskningsartikler.Alle artiklene er kvalitative studier som vi har analysert med Friberg sin analysemodell.Funnene som ble gjort i analysen er koblet opp mot teori og egne refleksjoner.
Resultater:Resultatene viser til fire hovedfunn knyttet til barns erfaringer ved nyoppdaget diabetes 1. Detførste er viktigheten av god undervisning og veiledning. Andre hovedfunn inkludererutfordringene ved å lære å kjenne høyt og lavt blodsukker. I tredje hovedfunn kommerviktigheten av balanse i foreldres og andre støttepersoners involvering frem, samt viktighetenav å informere omgangskretsen. Det siste hovedfunnet omhandler at barna følte segannerledes og alene.
Nøkkelord:Diabetes type 1, kronisk sykdom, sykepleier, barn, mestring, veiledning, undervisning.