Show simple item record

dc.contributor.advisorAnda-Ågotnes, Liss Gøril
dc.contributor.authorNygård, Anita
dc.contributor.authorGodal, Anastasia
dc.date.accessioned2023-06-23T15:51:17Z
dc.date.available2023-06-23T15:51:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:144958821:145396661
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072939
dc.description.abstractBakgrunn: Studier viser tilsynelatende en sterk økning av psykiske lidelser hos barn og unge i Norge de siste tiårene. Angst er en av lidelsene med hyppigst forekomst, og kan ofte være en årsak til funksjonsfall og skolefrafall. Pedagogisk-psykologisk tjeneste Rogaland fylkeskommune har startet opp skolemestringskurs, et gruppetilbud for elever med skolerelatert angst på videregående skole. Kurset er et sekundærforbyggende tiltak, der hovedformålet er å forhindre skolefrafall. Gruppetilbud framheves som spesielt gunstig for ungdom, men det finnes lite forskning på dette, særlig innenfor aldersgruppen 16-19 år. Vi ønsker derfor å undersøke hvilken effekt et slikt tilbud til denne aldersgruppen kan ha. Forskningsspørsmål: Hva er effekten av gruppetilbud for ungdom med skolerelatert angstproblematikk? Metode: Datagrunnlaget består av resultater fra spørreskjemaet Beck Anxiety Inventory-Youth (BAI-Y), som måler angstnivå, samt kvalitative tilbakemeldinger fra seks elever som deltok på det siste skolemestringskurset. BAI-Y ble utfylt før og etter kurset. Vi analyserte deretter resultatene med t-test, og vi utførte en tematisk analyse av de kvalitative tilbakemeldingene. Resultater: Den kvantitative analysen viser en statistisk signifikant nedgang i angstnivået hos kursdeltakerne etter kursdeltakelsen. Deltakerne rapporterer også en betydelig klinisk bedring. Konklusjon: På grunn av få deltakere er resultatene usikre, men de viser et grunnlag for videre forskning og indikerer at tilbudet kan være en god og effektiv løsning for forebyggende arbeid innen skole.
dc.description.abstractBackground: Studies apparently show a steep increase in mental illnesses among children and adolescents during the last decades. Anxiety is one of the most frequently occurring illnesses and is in many cases the cause of functional impairment and school dropout. Pedagogisk-psykologisk tjeneste Rogaland fylkeskommune has established a school coping course, a group-based treatment measure for pupils suffering from school-related anxiety in high school. The course is a secondary preventive measure, and the main purpose is to prevent school dropouts. Group treatment is considered particularly beneficial for youth, but research on the topic, especially on subjects 16-19 years, is scarce. Our main purpose is therefore to investigate the effects of such a measure for this age group. Research question: What is the effect of group treatment for youth with school-related anxiety? Methodology: The data consists of results from the Beck Anxiety Inventory-Youth (BAI-Y) questionnaire, which measures anxiety levels, and qualitative feedback from six pupils who participated in the latest school coping course. The BAI-Y questionnaire was filled out before and after attending the course. We subsequently analysed the results using a t-test and performed a thematic analysis of the qualitative feedback. Results: The quantitative analysis shows a statistically significant decrease in anxiety levels among the participants after attending the course. The participants also report a considerable clinical improvement. Conclusion: Due to the small number of participants, the results are uncertain, but they do form a basis for further research and indicate that group treatment might be a good and efficient solution as a preventive measure in schools.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleGruppetilbud for ungdom med skolerelatert angst
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record