På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023-05Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Berge, I.M., Bakken, A.M., Skaftun, A. (2023) Nordic Journal of Literacy Research, 9 (1), 91-108. 10.23865/njlr.v9.4038Abstract
Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer og Scotts (2003) rammeverk for å gripe og beskrive talens betydning og funksjon knyttet til undervisning og læring i skolefag, og vi knytter elevenes faglige praksis til Shanahan og Shanahans (2008) sortering i tre nivå av literacyutvikling: basic, intermediate og disciplinary literacy. Resultatene indikerer at lærernes bruk av tekster er avgjørende for hva slags didaktiske formål som settes i spill i undervisningen, og at tydeligere faglig forankring kombinert med enkle grep kan tilføre tekstarbeidet i begynneropplæringen både dybde og en meningsfull retning.