Show simple item record

dc.contributor.authorBerge, Ingeborg Margrete
dc.contributor.authorBakken, Arild Michel
dc.contributor.authorSkaftun, Atle
dc.date.accessioned2023-06-26T13:03:07Z
dc.date.available2023-06-26T13:03:07Z
dc.date.created2023-05-12T16:17:48Z
dc.date.issued2023-05
dc.identifier.citationBerge, I.M., Bakken, A.M., Skaftun, A. (2023) Nordic Journal of Literacy Research, 9 (1), 91-108.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073262
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer og Scotts (2003) rammeverk for å gripe og beskrive talens betydning og funksjon knyttet til undervisning og læring i skolefag, og vi knytter elevenes faglige praksis til Shanahan og Shanahans (2008) sortering i tre nivå av literacyutvikling: basic, intermediate og disciplinary literacy. Resultatene indikerer at lærernes bruk av tekster er avgjørende for hva slags didaktiske formål som settes i spill i undervisningen, og at tydeligere faglig forankring kombinert med enkle grep kan tilføre tekstarbeidet i begynneropplæringen både dybde og en meningsfull retning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnorskdidaktikken_US
dc.titlePå sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfageten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Ingeborg Margrete Berge, Arild Michel Bakken, Atle Skaftunen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber91-108en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v9.4038
dc.identifier.cristin2147225
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 256197en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal