En kvalitativ studie om hvordan sosiale medier påvirker ungdommers selvbilde
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: En kvalitativ studie om hvordan sosiale medier påvirker ungdommers selvbilde
Denne bachelor oppgaven belyser hvordan sosiale medier påvirker ungdommers selvbilde. Metoden jeg har valgt å bruke for svare på problemstillingen min er et kvalitativt forskningsintervju. Til oppgaven har jeg intervjuet tre informanter hvor alle tre er unge jenter i aldersgruppen 18-22. Oppgaven er bygget opp rundt teori og empiriske funn. De teoretiske rammeverkene som er anvendt er: (1) sosiale medier, (2) selvbilde, (3) influencere & (4) teknologisk determinisme. Begrepene som er anvendt vil hjelpe med å forstå og besvare oppgavens problemstilling.
Problemstillingen «Hvordan påvirker sosiale medier ungdommers selvbilde» er også besvart sammen med et forskningsspørsmål som lyder følgende: «Hvordan kan influencere påvirke unge jenters egen oppfatning av utseende?». Jeg valgte å spisse problemstillingen slik at den fremmes godt i oppgaven ved bruk at den kvalitative metoden. Forskningsspørsmålet er også relevant og hjelper med å besvare problemstillingen godt. Informantenes syn på oppgavens problemstilling har spilt en sentral rolle for utformingen av oppgaven og det har vært med på å lede oppgaven i riktig retning.
Nøkkelord: Sosiale medier, influencere, ungdommer & selvbilde.