Hvordan opplever sykehusleger at ledelsen motiverer dem?
Abstract
Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ledelsen ved sykehus arbeider med åmotivere leger. Hensikten var å finne ut hva som motiverer sykehusleger og hva ledelsen gjørfor å motivere dem. Følgende problemstilling var derfor relevant å besvare:Hvordan opplever sykehusleger at ledelsen motiverer dem?
I arbeidet med problemstillingen har vi sett på to ulike motivasjonsteorier:Selvdetermineringsteorien (SDT) og Hertzberg to faktorteori.I innsamlingen av relevant data, har vi gjennomført kvalitative intervju med én leder og fireleger som er ansatt på i Helse Stavanger HF. Utover dette, har vi benyttet oss av kvalitativdokumentanalyse og samlet inn dokumenter fra Stavanger Universitetssjukehus sin egennettside, nasjonale ledelsesutviklingsdokumenter for norske helseforetak, samt internedokumenter fra ledelsen.
Et viktig funnet fra studien er at sykehusleger virker å motiveres av at leder legger til rette forsamhold, selvstendighet og annerkjennelse gjennom tilbakemeldinger. Dessuten, viser vårefunn at sykehusleger har svært høy interesse for eget fagfelt og et sterkt ønske om åvidereutvikle kompetansen sin innenfor dette. På den andre siden, er høy arbeidsbelastning,underbemanning og ubekvemme arbeidstider et hinder for motivasjon. Sykehusleger i vårstudie, opplever at øverste ledere er fraværende i deres arbeidshverdag, men at avstanden ikkehar direkte, negativ innvirkning på motivasjon.
Funnene i studien, bekreftes i motivasjonsteoriene SDT og Hertzbergs tofaktor modell sombegge setter søkelys på betydningen av autonomi, samhold og kompetanseutvikling i arbeidet.Vi ser at selv om motivasjonsfaktorene og den indre motivasjonen er til stede i arbeidet, erfaktorer knyttet til ytre motivasjon og hygienefaktorene som lønn, administrasjonen avarbeidet og arbeidsforholdene, relatert til utilfredsheten de i noen grad føler. The purpose of this study was to investigate how the hospital management works withmotivate doctors. The purpose was to find out what motivates hospital doctors and what the management does to motivate them. The following problem was therefore relevant to answer:How do hospital doctors feel that the management motivates them?
In working with the problem, we have looked at two different motivation theories: Self-determination theory (SDT) and Hertzberg two factor theory.In the collection of relevant data, we have conducted qualitative interviews with one manager and fourdoctors who are employed at Helse Stavanger HF. In addition to this, we have used qualitativedocument analysis and collected documents from Stavanger University Hospital's ownwebsite, national management development documents for Norwegian healthcare companies, as well as internal documents from management.
An important finding from the study is that hospital doctors seem to be motivated by the manager facilitatingcohesion, independence and recognition through feedback. Moreover, our showsfound that hospital doctors have a very high interest in their own professional field and a strong desire tofurther develop their competence within this. On the other hand, high workloads,understaffing and inconvenient working hours are an obstacle to motivation. Hospital doctors this springstudy, senior managers experience that they are absent in their everyday work, but that the distance is nothas a direct, negative impact on motivation.
The findings in the study are confirmed in the motivation theories SDT and Hertzberg's two-factor model whichboth spotlight the importance of autonomy, cohesion and competence development in the work.We see that even if the motivational factors and inner motivation are present in the work,factors related to external motivation and the hygiene factors such as pay, the administration ofthe work and working conditions, related to the dissatisfaction they feel to some extent.