Show simple item record

dc.contributor.advisorKalsås, Vidar Fagerheim.
dc.contributor.authorRysjedal, Thea Håheim.
dc.date.accessioned2023-07-01T15:51:38Z
dc.date.available2023-07-01T15:51:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:146751713:8055905
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075069
dc.description.abstractMasteroppgaven undersøker hvilken fortid musikalen Hamilton (2015) portretterer, og hvordan disse minnenes betydning har blitt debattert i ettertid, i tidsrommet 2015-2020. Med en teoretisk forankring innen historisk minnebruk, er analysen todelt. Mens minnene musikalen fremmer undersøkes gjennom en narrativ analyse, har litteratur som forteller noe om dens resepsjon blitt kartlagt gjennom en diskursanalyse. Maurice Halbwachs og Jan Assmanns begrep om kulturelle minner, har sammen med Michael Rothbergs multidireksjonelle minner dannet et sentralt fundament for diskusjonen. Musikalen forsøker å representere en stemme i den amerikanske, antirasistiske debatten ved å anvende fortiden som en slags kulisse for å sende ut budskap til nåtiden. Måten det har blitt gjort på, har imidlertid blitt problematisert i lys av ulike kontekster etter hvert som det amerikanske samfunnet har endret seg. Hamiltons premiere fant sted i et Obamastyrt USA, og besetningen fremmet noen optimistiske fremtidsvisjoner i henhold til den antirasistiske debatten. Da Trump på sikt tok over som president og Black Lives Matter mobiliserte i et økt omfang under koronapandemien, ble imidlertid musikalen løftet frem og debattert på nye måter. På denne måten har Hamilton figurert som et eksempel på hvordan historiemusikaler kan spille inn i formingen av diskusjoner rundt ulike etablerte minner i et samfunn, samt hvordan disse kan anses som en historieformidlende sjanger. Forhåpentligvis vil oppgaven kunne leses som et slags steg på veien mot videre historieforskning på historiemusikaler både i- og utenfor minnebruksfeltet.
dc.description.abstractThis master’s thesis examines the past portayed in the musical Hamilton (2015) and how the meaning of the historical memories has been debated in the period of 2015-2020. With a theoretical foundation in the historical memory field, the thesis consists of two analyses; while the memories portrayed in the musical are examined through narrative analysis, the literature featuring its critical reception has been mapped through discourse analysis. Maurice Halbwach's and Jan Assmann's concept of cultural memories together with Michael Rothberg's multidirectional memories have formed a central foundation for the discussion. The musical attempts to represent a voice in the American anti-racist debate by using the past as a “scenery” to send messages to the present. However, this method has been problematized following the different contexts of a changing American society. Hamilton's premiere took place in Barack Obama’s United States, and the cast promoted some optimistic visions of the future according to the anti-racist debate. Following Donald Trump’s election and the increasing mobilization of the Black Lives Matter movement during the Covid-19 pandemic, the musical was brought forward and debated in new ways. In this way, Hamilton has worked as an example of how historical musicals can play a role in shaping the discourse around various established memories in a society, as well as how they can be considered as a genre that conveys history. Hopefully, the thesis can be read as a contribution towards further research on historical musicals both within and outside the field of historical memories.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.title«When you´re gone, who remembers your name?» En analyse av musikalen Hamiltons bruk av minner og dens resepsjon.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record