Hvordan legitimere friluftsliv som eget hovedområde i kroppsøvingsfaget på skolen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075605Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (HF-IGIS) [1017]
Sammendrag
Hovedområdet friluftsliv i kroppsøvingsfaget i grunnskolen kan legitimeres gjennom et stort antall unike bidrag. Deltakelse i friluftsliv gir kunnskap og erfaring som er tett knyttet til norsk kultur og identitet, i tillegg til å legge til rette for å utforske personlig identitet. Videre er det godt dokumentert at friluftsliv kan forbedre samarbeid, samhold, helse, motivasjon, mestring, læringsmiljø, trivsel, sosial kapital og naturglede. Naturen gir også mye rom for selvbestemmelse og tverrfaglig arbeid, og skaper et personlig engasjement til å ta være på naturen til neste generasjon i et bærekraftig perspektiv. Friluftsliv as its own main area in the subject of physical education in school can be legitimized through a great amount of uniqe contributions. Participation in friluftsliv grants knowledge and experience that is closely knitted to norwegian kulture and identity, in addition to the ability to explore ones personal identity. Furthermore, it is well documented that friluftsliv can improve cooperation, unity, health, motivation, coping, learning environment, well-being, social capital and joy of nature. The nature gives us much room for self-determination and cross-sectional work, and creates a personal and a wish for involvement for taking care of the nature for the next generation, in a sustainable perspective.