Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSelstad, Leif
dc.contributor.authorOgilvie, Aslaug Sofie Johnsen
dc.contributor.authorNejad, Nima
dc.date.accessioned2023-07-06T15:51:44Z
dc.date.available2023-07-06T15:51:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uis:inspera:147815805:148683306
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076669
dc.description.abstractDenne oppgaven fokuserer på overturisme og hvordan dette fenomenet påvirker turister sin opplevelse ved destinasjoner som ser ut til å være utsett for overturisme. For å finne svar på akkurat dette har vi fokusert på storbydestinasjoner og da valgte vi de fire storbyene som hadde høyest tall besøkende i de siste tre årene; Barcelona, London, New York og Paris. Problemstillingen ble da som følgende; Hvordan påvirker overturisme turisters opplevelse ved storbydestinasjoner? For å finne svar på denne problemstillingen begynte vi først med å utarbeide teori bak overturisme for å finne ut hvordan dette fenomenet blir definert i akademiske skriv, i tillegg til å se hva litteraturen tilbydde som en innsikt til hva turisme situasjonen var i hver av storbyene vi valgte. Ved valg av metode bestemte vi oss veldig tidlig av vi ville ta i bruk kvantitativ metode i form av spørreskjema. Dette var fordi å treffe respondent gruppen vi var ute etter var masse-resultat det som gav mest mening til oss, i tillegg til å nå en så spesifikk gruppe – turister som hadde besøkt én av våre fire destinasjoner – så var utdeling av spørreskjema heller enn intervju form det som var mest passende for oss og resultatet vi lette etter. Resultatene påpekte at turistene vi fikk svar fra merket faktorer som kunne måles til overturisme gjennom deres opphold ved destinasjonen, men hovedsakelig så påvirket ikke overturisme deres opphold til en så sterk grad at de ikke ville besøkt destinasjonen igjen. Også, noen av de viktigste resultatene pekte oss til konklusjonen at overturisme er mer subjektivt fra individer sitt perspektiv og at vurderingen av turisters oppførsel endrer seg stort fra turister sitt perspektiv i forhold til lokaler sitt perspektiv. I konklusjonen legger vi frem svaret på problemstillingen hvor vi har lært at overturisme oppleves av turistene, men ikke påvirker de så mye at det gjør opplevelsen negativ.
dc.description.abstractThis thesis focuses on overtourism and how this phenomenon affects tourists' experience at destinations that appear to be exposed to overtourism. To find an answer to exactly this, we have focused on big city destinations and then we chose the four big cities that had the highest number of visitors in the last three years; Barcelona, London, New York and Paris. The problem was then as follows; How does overtourism affect tourists' experience at metropolitan destinations? In order to find an answer to this problem, we first started by working out the theory behind overtourism in order to find out how this phenomenon is defined in academic writings, in addition to seeing what the literature offered as an insight into what the tourism situation was in each of the big cities we chose. When choosing a method, we decided very early on that we wanted to use a quantitative method in the form of a questionnaire. This was because meeting the respondent group we were looking for was a mass result that made the most sense to us, in addition to reaching such a specific group - tourists who had visited one of our four destinations - the distribution of questionnaires was rather than interview form whatever was most appropriate for us and the result we were looking for. The results pointed out that the tourists we received responses from labeled factors that could be measured as overtourism during their stay at the destination, but mainly overtourism did not affect their stay to such a strong degree that they would not visit the destination again. Also, some of the most important results pointed us to the conclusion that overtourism is more subjective from the perspective of individuals and that the assessment of tourists' behavior changes greatly from the perspective of tourists compared to the perspective of premises. In the conclusion, we present the answer to the problem where we have learned that overtourism is experienced by the tourists, but does not affect them so much that it makes the experience negative.
dc.languagenob
dc.publisheruis
dc.titleHvordan påvirker overturisme turisters opplevelser ved storbydestinasjoner?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel